99Nem nagyon van olyan ember, aki nem közlekedik napi szinten. Mi sem vagyunk kivételek, így gondoltuk, hogy kipróbáljuk a Niu legkisebb elektromos robogóját.
Nem véletlen, hiszen aki most a vásárlás mellett dönt az nagyon jól jár.
Az állam több, mint a felét átvállalja a vételárnak, így sokkal olsóbban lehet beleugrani, akarom mondani rápattanni az elektromos közlekedés nyergére. Na de kérdezhetjük és méltán igaz is lehet, hogy „Hjajj kis ember vagyok én ehhez és úgy sem sikerül elintézni!”
Azért az jó hír, hogy mindent a forgalmazó intéz, szóval kb. semmi probléma ezzel.
Mielőtt beszámolnék a kis kék robogóval szerzett tapasztalatokról, kicsit belemennék a zöld akcióba, ami a Technológiai Minisztérium a klímavédelmi akcióterv keretein belül kiírt ZFR-D-Ö-2020 számú pályázat.
A pályázatban résztvevő robogóknak (L1e) a következőknek kell megfelelni:
- A motor teljesítménye minimum 1400 W
- Szállítható személyek száma: 1
- Az akkumulátor kapacitása legalább 48 V 42 Ah
Na de ehhez nem kell nekünk érteni, mert amikor a motorért mentem, akkor ott helyben azonnal elmondták melyek ezek a típusok, amik megfelelnek. Ahogy a nagy okosok mondják „Mindenre megvan a megfelelő ember!” Tehát nem fogunk semmilyen butaságba belefutni. Leginkább azért, mert nagyon családias jellegű a vállalkozás és ehhez mérten a maximális a segítség és a szakértelem. Mondom ezt úgy, hogy tanúja voltam egy eladásnak és láttam a teszt körtől a papírmunkáig, valamint a biztonságos közlekedés oktatásig mindent. Tehát azt láttam, hogy nem csupán terméket adtak el, hanem magára az elektromos közlekedésre való felkészítést is.
Engem az érdekelt igazán, hogy mennyire illek bele a hangtalan közlekedésemmel a Pesti forgatagba.
NIU MQi+Sport
Gondoltam ez csak egy kis játékszer, de ahogyan sorban megtudtam és tapasztaltam a dolgokat, egyre jobban azt éreztem, hogy prémium a termék, ha bár egy nagy hibáját már akkor felfedeztem, mégpedig, hogy nem az én lakásom előtt áll.
Méretben nem mondhatni nagynak, sőt, inkább a régi Honda Dio méret lehet. Az is kicsi volt, de ment is, mint a mérgezett légy. Na de ez most más.
A motor kölsőre a szögletes vonalairól ismerhető meg, és nem csak ez a típus, hanem a NIU szinte minden típusa. Amikor első alkalomal láttam, akkor kicsit idegenkedve néztem rá, hiszen a robogók manapság sportos és áramvonalas kasznival építettek. Na és akkor jön a NIU, ami pont ennek az ellenkezője. Persze megszokja a szemünk, de kinek a pap, kinek a papné!
A motor gyujtás után 2-3 másodperc után használható. Van indítás gomb, ami azért van, hogy ne legyen véletlen gázadásnál semmi baj, amikor még nem akarunk indulni. De minden le van biztosítva, szóval vigyáz ránk a NIU!
A NIU applikáció zseniális!
Persze sokan mondanák, hogy „Én motorozni szeretek nem telefont nyomkodni!” Ezzel én is így voltam, de bakker az több, mint jó!
A forgalamzó mondta, hogy 3 évre ki van fizetve a vásárlónak a SIM, ami a motorban van, szóval akkor is hozzáférünk minden információhoz, amikor pl. elutaztunk nyaralni és a gyerekünk kitalálja, hogy elmegy valamerre. Láthatjuk merre van a motor, halad vagy éppen valaki éppen el szeretné lopni. De ugyanígy jelez nekünk a telefon ha eldőlt a motor, vagy sökkent a kerékben a nyomás. Futtathatunk teljes motor átvizsgálást is, szóval nagyon menő! Ja, majdnem elfelejtettem, ha pl. ellopnák a motort és még az akksit is kiszedik, akkor is adja a jelet a telefonnak, szóval nincs para. De annyira nem, hogy a biztosítók kötnek rá Casco-t is!
Ettől függetlenül én pluszban dobnék rá egy hagyományos drótsodronyos zárat és odacsatolnám valami oszlophoz.
A motor a gyári adatok szerint akár 130 km hatótávval is megbírkózik, persze nem mindegy mekkora a motor terhelése és a környezeti hatások befolyása és gondolom lehet akár nagyobb akupakkot is vásárolni. Persze minek?
De ki az aki ennyit megy egy szuszra a tesztelőn kívül? Ugye senki, hiszen a bolt, vagy a munkahely is sokkal közelebb van és ez a motor nem országtúrára való. Ha lemerül, akkor pedig a 11 kg-os kivehető akksit bevisszük a lakásba, vagy az irodába és 7h alatt teljesen feltöltődik üres állapotról.
Én legnagyobb sebességet 51km/h-t tudtam kisajtolni. Lehet volt egy kis lejtő, mert maga a vezérlő elektronka 45km/h-ra le van szabályozva. Pesten nem is kell több, hiszen nem vagyunk egy fikarsznyit sem alárendelve a forgalomnak, hiszen mire az autók elindulnak a lámpánál, az elektomos motor folyamatos nyomatéka már régen megelőzött mindenkit.
INFO
A NIU elektromos robogói a legmodernebb Panasonic akkumulátorok, BMS-el (Battery Management System) vannak felszerelve. Kivehető, kiszerelt állapotban is tölthető Lítium akkumulátor(ok) Panasonic 18650-es cellákkal, amik a gyártói adatok szerint 2000 teljes töltési ciklus után lesznek 70%-os kapacitásúak. Egy töltési ciklussal típustól függően 65-170 km-t tud megtenni sport fokozatban. Ebből számítható a várható akku élettartam. Az akkumulátor egység (BMS) szétszedhető, javítható. A 18650-es Lítium cellák egyenként diagnosztizálhatóak, cserélhetőek, melyeknek költsége (900-2500Ft/db). 1 Ft/km körüli üzemeltetési költség. NIU-BOSCH fejlesztésű szénkefementes agymotor, vagyis nincs benne kopó súrlódó alkatrész. Energy Recovery System, a fékezéskor felszabaduló energiát elektromos árammá alakítja és visszatölti az akkumulátorba (akár 6%-ot is).
Nagyon jól harap a gép!
A fékei is kellően fognak. A hátsó kereket fékezésnél azért könnyen blokkolhatjuk, ami esős időben megcsúszáshoz is vezethet. Na de aki ennyire amatőr, az nem ülljön motorra, mert anak nem való.
A motornak nagyon jó az úttartása és masszívan fekszi az utat. Jó vele „szórakozni, játszani” , hiszen nagyon fordulékony és élmény vele a szlalomozás. Harap, ugrik gondolkodás nélkül.
Én 95 kg vagyok és semmit nem vettem észre, hogy nehéz lennék, vagy a megállásnál problémát okozna. Mondjuk ez a típus 2 személlyel is elfutkároz(na) ha nem segédmotorként üzemelne.
A futómű feltűnően jó. A hazai utak kritikán aluliak és nem kell kersni a kátyút, mert az talál meg minket kb. 3 másodpercenként. Nem üt fel a lengéscsillapító és nem ugrik a lábunk a nyakunkba még nagyon nagy döccenőnél sem. Találkoztam nagyobb méretű fekvőrendőrrel is, ami olyan magas volt, mint valami harci csapda. Szép lassan átmentem rajta, mert féltem hogy leér majd az alja amikor lefelé megyek és a kipufogót letépem. Jajjj ugrott be, hogy nincs is kipufogó, szóval a hasmagasság se egyenlő a nullával. Szerencsére nem ért le az alja.
Paraméterek:
Típus: | NIU MQi+ Sport |
Motor típusa: | Bosch – NIU fejlesztés |
Teljesítmény: | 1400 w |
Akkumulátor: | 48V 42 Ah Panasonic |
Töltési idő: | 7 óra |
Hatótávolság: | 75 km |
Max sebesség: | 45 Km/h (Elektronikusan korlátozva) |
Fékek: | elöl tárcsa / hátul tárcsa |
Súly: | 72 kg |
Tengelytáv: | 1150 mm |
Hossz: | 1800 mm |
Szélesség: | 700 mm |
Magasság: | 1130 mm |
Szállítható személyek száma: | 1 fő |
Fogyasztás: | 23 Wh/km |
Károsanyag kibocsátás: | 0 g/km |
Első gumi és kerék méret: | 90/90-10″ |
Hátsó gumi és kerék méret: | 90/90-10″ |
Ülésmagasság: | 730 mm |
Gyári extrák: | NIU applikáció, központi vezérlő egység, GPS helymeghatározó rendszer, USB töltő port, LED-es világítási rendszer, LCD műszerfal,tempomat, CBS fékrendszer, |
Hegymászó képesség: | 15 fok |
Akkumulátorok száma: | 1 db |
Akkumulátor súlya: | 11kg / db |
A NIU MQi+Sport élményt ad az applikációval és a számátalan extrával. Többek között a sisaktartó, amit az ülés alatti részen van. Felnyitjuk az ülést és ott ugyen nem a sisaktartó, hanem az akkumlátor van, de mellette az ülés perménél van egy kis kiálló tüske, amire a sisak pántját akasztjuk és a bukó kifelé lóg a kaszni mellett. Ezután az ülést lehajtjuk és a kulcsal lezárjuk. Ilyenkor nem lehet a sisak pántját leakasztani és nem tűnik el a tökedő.
A Niu olyan, mintha a jövőből jött volna. Tele elektronikai újdonságokkal és olyan megoldásokkal, amik a városi közlekedést örömmé teszik. Igen, öröm vele menni és kinek hiányzik a kétütemű motorok bömbölése, ami a hétvégi pihenésünket egycsapása tönkreteszik? Ugye senkinek. Azért még van pár „fecske” akik a benzingőz mellett kampányolnak, de 5-10 év múlva ezek a fecskék már a múlt hírnökei lesznek és mindenki villanyozni fog.
Ha most egy új vállalkozáson gondolkodnék, akkor az a futárszolgálat lenne egy NIU flottával, hiszen a cserélhető akksi miatt nincs megtehető km határ és a zöld közlekedés nem csak jó marketing, hanem nagyon fontos társadalmi felelőségvállalás is. Az ára pedig átlagos hétköznapi felhasználás mellett ha levonjuk azt a 3-4 hónapot amikor nem szeretünk motorozni, akkor úgy nagyjából 3-4 év alatt megtérül. Itt nem csak az üzemanyag miatti megtérülést számolom, hanem a benzines robogó és az elektromos motor szervízigényét is. Olajcsere és a sok mozgó alkatrész nagyobb arányú meghibásodása az elektromossal szemben.
Nekem személyszerint nagyon tetszik a NIU és kezdem megszokni a szögletes vonalvezetéseit is.
Talán én is behúzom azt a mínusz 55% állami támogatást és veszek egy villany szamarat!