
Még a nyáron volt szerencsém a Harley-Davidson (HD) tesztnapján kipróbálni az új Pan America 1250 ST-t. Ez a prémium túraenduró motorkerékpár a sportos és kalandor szellemű motorosok igényeire összpontosít és kifejezetten utcai használatra készült. Emiatt alacsonyabb ülést (825 mm) és elöl is 17 colos kerekeket kapott. A típust részben európai szakemberek bevonásával fejlesztették.
Igazi túramotor?


A sok gyönyörű motorkerékpár közül azért erre a típusra esett a választásom mert szerintem ez a motor leginkább alkalmas a Harley-k közül a hosszú távú közúti túrázásra.
Mivel az elmúlt időszakban szert tettem pár ezer kilométer tapasztalatra egy KTM 1290 SAS és egy BMW 1300GS nyergében volt is összehasonlítási alapom.
A képeken hatalmasnak tűnő Pan America a valóságban nagyon kényelmes méretű volt. Csak 170 cm-es magas vagyok, de ennek ellenére is kényelmesen leért róla a lábam, és próba során még utassal sem volt semmi bizonytalanság vagy diszkonfort érzésem.
Az erőforrás
A fekete színű teszt példány (vásárlás esetén választható szín még a szürke és piros is valamint 2026-tól a kék) egy 150 lóerős V2-es úgynevezett „Revolution Max” erőforrást használt, ami a V elrendezés ellenére sem rezonált és még a gyári kipufogóval is remekül muzsikált. A motor a 246 kg tömegéhez képest meglepően jól gyorsult, és a „Screamin’ Eagle” gyorsváltó jobban működött, mint egy BMW-ben.


A futómű és fékek
A futómű azért nem egy Telelever rendszer, de az elektronikusan állítható elöl a Showa 47 mm-es fordított villák és hátul a Showa monoshock felfüggesztés szépen teszik a dolgukat így a kisebb úthibákat szinte észre sem lehet venni. A HD volt az első, aki adaptív hasmagasság állítást szerelt a motorjába, ez a modell is le tudja engedni magát a rövid lábú motorosok nagy örömére. A futómű a HD szerint automatikusan alkalmazkodik a terepviszonyokhoz és a vezetési stílushoz.
A Brembo 320mm-es tárcsák és radiális féknyergek kiváló teljesítményt nyújtanak. Az első 17 colos kerekek miatt pedig kifejezetten könnyen kanyarba vihető az 1250 ST. A 21 literes tank bőven elegendő akár 300 km megtételére is.
A műszerfal
A kezelőszervek elsőre furcsák voltak, de igazából a műszerfal és a gombok is gyorsan megismerhetőek megszokhatóak, jól átgondolt a kialakításuk. a 6,8 hüvelykes TFT kijelző jól leolvasható és informatív.

Felszereltség
A motor minden extrát megkapott, ami egy csúcskategóriás túramotornak jár. Különböző menetprogramok, ahol a vezetési módok optimalizálják a motor teljesítményét és a futómű beállításait a különféle körülményekhez. Emellett megtalálható benne kanyar C-ABS, kipörgésgátló rendszer (TCS), menetdinamikai úttartás-szabályozórendszer (VHC), gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS), Daymaker™ adaptív LED-es fényszóró; LED-es féklámpa és irányjelzők, USB töltő.
Összegzés
A Harley-Davidson® Pan America 1250 ST a teszt során abszolút hozta a túramotoroktól elvárt kényelmet és dinamikát. Tetszett benne a tűz és a könnyű manőverezhetőség. A kialakítása robusztus, mégis fürge és modern megjelenés jellemzi. A Harley-Davidsonra jellemző stílusjegyeket jól ötvözi a túraendurókra jellemző funkcionalitással.
Látszik, hogy motort a HD a hosszú távú túrázás hagyományait szem előtt tartva tervezte. Vezetni kényelmes, felegyenesedett pozícióval és tágas üléssel, amely ideális akár két személyes utazásokhoz is.
A modell folyamatos fejlesztésen esik át, a korábbi modelleken előforduló kisebb hibákat, „gyerekbetegségeket” a gyár kijavította.

A felhasználói vélemények alapján Pan America egy kifejezetten megbízható motorkerékpárnak számít, a megfelelő karbantartás és szoftverfrissítések mellett.
Bár a motor kiválóan alkalmas túrázásra, a gyári alapfelszereltség nem tartalmaz oldaltáskákat vagy hátsó dobozt, ezeket külön kell beszerezni a hosszú utazásokhoz.
Lassú forgalomban vagy meleg időben a motor jobb oldala felől némi hőt lehet érezni, ami a motor kialakításából adódik.
Teljesítmény és specifikációk tekintetében közeli versenytársai a szintén 150 LE-s Suzuki GSX-S1000GX és a kicsit gyengébb és nehezebb új Kawasaki Versys 1100.