Már nagyon régen vártam, hogy a „régi” Nissan Leaf után az új nyergébe pattanjak és érezzem az elektromos autózás fejlődését. A teszt során úgy pörögtek az autóba a megtett kilométerek, mint a kisgyerekek játék szélkerekébe.
Nissan Leaf 30 kWh
Az új Nissan Leaf már nagyobb 30 kWh-s akksival rendelkezik. Így már elérjük azt a hatótávolságot, amikor elfelejthetjük azt a „parát”, hogy vajon eljutunk-e A-ból B-be. Az autót feltöltöttük 230V otthoni hálózatról és gyors, valamint az úgy nevezet villámtöltőről is.
Az autó használata közben rengeteg élmény és még több kérdés merült fel bennünk. Töltőpontok, hogy egyáltalán üzemel, vagy nem, de számtalan más is, ami csak akkor válik fontossá, amikor elektromosan közlekedünk.
De vissza az első töltéshez, amikor az otthoni hálózatról töltöttem. Ez a töltés nem a nulláról indult, hiszen nem akartam autómentős segítséget kérni a hazaszállításhoz. Meg valljuk be őszintén ki az aki csontra direkt lemerít egy elektromos autót. Szóval a töltést 28% hátralévő akkumlátor kapacitásnál kezdtem. Nem volt kevés idő, mire a töltőn lévő visszajelző lámpa zöld fénye felvillant és tudtomra adta kész. Ez az otthoni töltés 12 óra volt.
A műszerfalon ekkor egy bűvös nagy szám volt a megtehető km-t tekintve. 222 km!
A Nissan reklámokban az „Akár 250 km is megtehető” reklámfogás kicsit furának tűnt, főleg, hogy alapjában nem lehet ennyit megtenni az autó szerint.
Későbbiekben dőlt ez, hiszen rá kellett jönnöm, hogy ez csak egy olyan „mégis kiírjunk valamennyit” érték, hiszen a megtehető km leginkább a vezetési stílustól függ. Másodsorban pedig tudni kell mint szeret az autó és mit nem. Ilyenek pl a motorfék, amit célszerű használni az üzemi fék helyet. Ilyenkor az autó visszatermeli az áramot és így rengeteg további kilométert takaríthatunk meg.
Természetesen tölthetünk az ország több pontján lévő gyors töltőknél is, ahol 100%-ban nem, de 80% körüli töltést már 25-30 perc alatt elérhetünk függően, hogy mennyire üresek a cellák. De nem is számít igazán, hiszen a töltés teljesen ingyenesen van. Ingyen járhatjuk be az országot keresztül kasul.
Akkor most mennyit mehetünk?
Végül is a megfelelő vezetési stílus mellett igen elérhető a bűvös 250 km, de megkockáztatom, hogy ettől többet is, de ebben az esetben nem mehetünk többel, mint 60 km/h. De ezt nem akarja ugye senki.
Az autó tele van extrákkal az ülésfűtéstől a kormányfűtésig, de még a 360 fokban látó kamerarendszer is, amivel felülnézetből látjuk az egész autót. Minden extrára nem fogok kitérni, mert elhanyagolható az autó úttartása és vezethetőségi élménye mellett.
Közlekedés
Az autó igazán nagy vezetési élmény nyújt minden téren. A fékek és a futómű hihetetlen magabiztosságot adnak. Úgy siklik a hangtalan Leaf az úton, mint kés a vajban. Használat során két dolog volt, ami a Leaf a magáénak tudhat. Az egyik amikor meglátják a zöld rendszámot és azonnal megáll az élet, és pár pillanat döbbenet után beengedik az embert a legnagyobb dugókban is. A másik pedig, amikor az elmebeteg utcai gladiátorok megpróbálnak megelőzni, mert presztízs kérdés számukra, hogy ne legyen már előttük egy „e” autó.
Ebben az utóbbi helyzetben senkinek semmi esélyük, hiszen az elektromos autó folyamatosan adja le a nyomatékot nem úgy, mint a hagyományos dízel, vagy benzines társuk. Persze én és szerintem az elektromos autós társadalom magasan tesz ezekre a városi „ki ha én nem”versenyekre, hiszen ez nem erről szól.
Környezettudatosság-összetartás
Aminek valóban örültem, hogy a töltőpontoknál mindig találkoztam az elektromos autós társaimmal és így más véleményét, szokásait is meghallgattam. Igen! Csak a motorosokhoz tudnám hasonlítani őket, hiszen az ismeretlen autósok odajöttek hozzám és bemutatkozás, kézfogás után jöttek is az eszmecserék az alattam szolgáló új Leaf-ről és a töltőpontokról, valamit a hasznos applikációkról. Ezek az appok, ha letöltjük és bejelentkezünk a töltésünk idején, akkor a többi autós látja, hogy éppen foglalt a „benzinkút”. Persze sok más praktikus dolgot is tudnak, de erre nem térünk ki most.
Azt vettem észre, hogy a töltésre várakozva pillanatnak tűnt az eltelt idő. Az elektromos autózás összehozza az embereket és barátságok alakulnak ki.
Szépen körvonalazódik egy nagy zöld csapat, ami már több, mint 600 autóst számlál országunkban.
Belső tér
Az autó belső terébe belekötni talán lehetne, de minek? Az autó bőr ülései és kényelme zseniális. Az egyik töltésnél gondoltam kipróbálom, hogy saját magam mögött elférek-e, vagy szorongok, mint egy hering. Nem. Teljesen kényelmesen elfértem a 182 cm magasságommal úgy, hogy az első ülés teljesen hátra volt tolva. Az autó még full üzemmódban(öt személlyel) is kényelmes akár hosszú távon is. Persze igen tudjuk azért az elektromos autóknál többször kell „kényszer” pihenőt tartani.
Az autó műszerfala nagyon jól áttekinthető és a középkonzol média egysége is elég nagy, hogy még a hátul ülők is lássák GPS-t, vagy éppen az autó információit az aktuális áramfogyasztásról, vagy az átlagfogyasztásunkról. Persze mindezt Kwh-ban.
Ár-érték arány
A tesztpéldányunk valamivel több, mint 11 milliós ára első hallásra soknak tűnhet, de ha kiszámolgatjuk azt, hogy az ingyen tankolás a nyilvános töltőpontokon, az ingyenes parkolás, regisztrációs adó és a cégautó adó mentesség már elgondolkodtató. Ezeket szépen kiszámolgatva az autó 6-7 év alatt teljesen megtérül, míg a hagyományos közlekedésnél soha nem térül meg az autó ára. A környezetvédelem pedig „csak” hab a tortán.