Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy VIPMototours Egyesület (www.vipmototours.hu) túravezetőjeként az elmúlt évben nem is egy, hanem két BMW R 1300GS motorkerékpár nyergében járhattam végig Európa legszebb motoros útjait.
A év során több, mint 60 000 km-t töltöttem nyeregben, és többek közt bejártam Svájc és Andorra, Olaszország, a Francia Alpok valamint a Pirenusok és Szardínia híres útvonalait.
Emellett jártam Horvátországban, Ausztriában, Lengyelországban, Spanyolországban, Portugáliában, Gibraltáron, Németországban, Csehországban, Romániában, Boszniában, Montenegróban, Albániában és Szlovákiában is.

A kezdetek
2023-ban egy 2021-es KTM 1290 Super Adventure S-t hajtottam és mivel már 66 000 km-t mutatott a kijelző időszerű volt a csere. A KTM is remek motor, de kíváncsi voltam egy GS mit tud, miért is dicsérik és szeretik ennyire sokan.
Az első motor egy zöld színű full extrás egyedi Option 719 felszereltségű manuális váltós R 1300GS „Tramuntana” modell volt. Akármerre mentem mindenki megcsodálta ezt a különleges színt és designt.
A felszereltség – kényelem és biztonság
A motor minden lehetséges választható extrát tartalmazott többek közt az adaptív ülésmagasság állítást, radaros tempomatot, elektromos szélvédőt és pro menetprogramokat is. Ezen kívül volt benne holttérfigyelő rendszer, ülésfűtés még az utas számára is, sport fékek és a legmodernebb fényszóró is.
Hosszú távú túrázás
Hamar kiderült, hogy a motor mennyire ideális hosszútávú túrákra. Nagyon kényelmes és minden kezelőszerv kézre áll. 2025 áprilisában Andalúziában 10 nap alatt 3000 km-nél is többet motoroztunk és nem volt olyan nap, hogy fáradtan szálltam volna le a motorról a szállásra érkezéskor.
Az automatikus elektronikus ülés magasság állítása miatt az olyan alacsonyoknak is, mint én (170cm) kényelmes és praktikus. Magyarul gond nélkül leér a lábam róla.
A Pireneusokba velem tartott a feleségem is, aki nem számít rutinos motorosnak. Elsőre voltak félelmei, de azt mondta, hogy a túra során végig nagyon kényelmes és biztonságos volt számára az utazás.
A három állítható méretű BMW Vario dobozba még 2 személy részére is bőven volt elegendő helyünk a 6 napos út során. A dobozok központi zárral belső világítással és USB töltővel vannak ráadásul felszerelve.

Úttalan utakon vagy sportos túrázás
De nem csak kényelmes, hanem a beépített elektronika miatt biztonságos is az 1300GS.
A túrák során mentünk murvás, földes és saras útvonalakon is. Sőt néha előfordult havas terep is például a Sierra Nevada hegység magasabban fekvő területein. A motor az egyénileg konfigurálható menetprogramok segítségével stabilan vette az akadályokat a legextrémebb körülmények között is.

A boxer elrendezésű motornak köszönhetően nagyon könnyű a manőverezés akár alacsony akár nagyobb sebességnél is. Nem vagyok nagy enduros, de Erdélyben ahol főleg burkolatlan utakon mentünk terepen sem jöttem zavarba. A gép sokszor simán helyettem is megoldotta az elsőnek rázósnak tűnő szituációkat, ezzel nem kis önbizalmat kölcsönözve nekem.
Az első tele- és a hátsó paralever felfüggesztés sokkal precízebb irányítást és a stabilabb futást biztosít, ezzel elősegítve az akár sportos, akár biztonságos utcai vagy terep motorozást.
A sportos motorozhatóságát jól mutatja, hogy a beépített dölésszög jelző szerint a Francia Alpokban (La Route des Grandes Alpes) többször is sikerült 50 fok feletti döntögetést elérni.





A versenytársak
Az elmúlt időszakban több hasonló kategóriás motort is kipróbáltam. Mind a KTM 1290 Super Adventure S mind a Ducatti Multistrada jóval erősebb és sportos túramotorozásra sokkal alkalmasabb, mint a BMW. Azonban a GS könnyű kezelhetősége és jóval kisebb szervízigénye valamint alacsonyabb ára miatt lehet vonzó sokak számára. A Triumph Tiger 1200 GT Explorer ugyan olcsóbb és talán szebb is, de a futóműve hiába állítható elektronikusan jóval elmarad a GS-étől. Ez nem csak túrázásnál, de a legendás magyar utakon való sima közlekedésnél is kiütközött.
Szardínián volt lehetőségem kipróbálni egy BMW R 1250 GS-t. Én lényegi különbséget nem éreztem. Valószínűleg nincs értelme R1250GS-ről 1300GS-re váltani.
Ami azért lehetne jobb
A GS azért közel sem tökéletes. A műszerfal lehetne nagyobb és informatívabb. Jó ideje nem fejlesztették. Az ember ne is álmodjon róla, hogy a telefonját ki lehet tükrözni rá. Igaz van lehetőség extra pénzért navigáció előkészítést beszereltetni, amibe aztán telefont, BMW gyári navigációt vagy akár a mostanában egyre népszerűbb Carpuride vagy Aoccii Car Play vagy Android Auto készülékeket lehet behelyezni.
A kezelőszervek gombjainak nincs háttérvilágítása, ami miatt sötétben, ha nem tanulta meg az ember, hogy mi hol van akkor lehet tapogatózni esténként.
Az én 170 cm magasságomhoz a szélvédő pont ideális. A szelet pont a fejem tetejére a sisakom szellőzőire dobja, így nagy melegben is hűsít a menetszél. De aki tőlem magasabb az bizony lehet küzdeni fog a gyári plexivel. Szerencsére azért lehet kapni magasabb szélesebb szélvédőket is.
A motor teste karcsú és a szélvédő mellé „feltákolt” szélterelők nem tökéletesek. Például a KTM 1290 SAS-hoz képest jóval gyengébb a BMW esővédeleme.
A motor gyárilag Michelin Anakee Adventure 80/20-as gumikkal érkezett, ami ugyan nagyon vagányul néz ki, azonban borzalmasan hangos közúton. Végül a Contintenal Trail Attack 3 vált be a túrákhoz.
A boxermotor miatt nem könnyű vele a pesti/városi forgalomban az autókat kerülgetni, de nem is városi cirkálónak tervezték, hanem hosszabb utakra.

A bosszantó hibák
Az zöld GS-nél a kb. 12 000 km megtétele után egy komolyabb többnapos tereptúra után volt egy első futómű hiba. A márkaszervízben azt mondták, hogy gyártásnál valószínűleg rosszul szerelték össze a felfüggesztést. Szerencsére az eset életveszélyt nem jelentett és a motor is saját lábán ért a szervízbe. A BMW végül garanciában cserélte a hibás részeket. A motorban jelenleg 40 000 km van és azóta hiba nélkül teljesít.

A második R 1300GS egy szintén közel full extrás felszereltségű manuális váltós fehér színű változat, amiben már 20 000 km van. Ennél a motornál egy szervízperiódus (10 000 km) alatt közel 1,5 liter olaj tűnik el. A szakszervíz szerint ez még a normális határon belül van. Így marad rendszeres olajszint ellenőrzés és szükség esetén az utántöltés.
Tapasztalataim a BMW R 1300GS-ről röviden összefoglalva
Összeségében a megtett 60 000 km után elmondható, hogy ez a kényelmes 140 LE-s motor nagyon jó választás az egyéni és az utassal való ésszerű túrázáshoz.
⦁ A futómű zseniális a vacak magyar utakon is, de sportos túrázásra is kiemelkedő.
⦁ Hegyi szerpentineken sem hozható zavarba.
⦁ Az alkatrész és szervízháttér gyors és megbízható (bárcsak a KTM-nél ilyen lett volna).
⦁ Az ára a versenytársakéhoz képest közepesnek mondható.
(A Ducatti Multistrada közel másfelszer ennyibe kerül!!)

Itt vásároltam
A próbakörnél és a motorokat vásárlásánál Ács Gergő (Tel:+36 20 224 24 19), a BMW Wallis ügyintézője segített. Ha BMW motor vásárlását tervezitek, keressétek nyugodtan.
Garantált a gyors és udvarias ügyintézés. Megköszönöm ha rám hivatkoztok.
A motorokat ide hordtam szervízbe:
BMW Motorrad Service Passion Motors – Hivatalos BMW szervíz
2083 Solymár, Terstyánszky Ödön u 1,
Tel: 06 20 273 4488
Boxervice.hu
2142 Nagytarcsa, Asbóth Oszkár u. 7. B3
Telefon: +36 30 204 9361
Stelzel Erik