Obertauern, Ausztria egyik legnépszerűbb síterepe

Estimated read time 7 min read

Budapestről indultunk majd 530 km és kb. hatórás, szinte végig autópályán megtett út után, könnyedén megközelítettük a gyönyörű völgyben fekvő Obertauernt. Már a megérkezésünkkor két oldalról körbe öleltek minket a hatalmas hófödte hegyek és az azokról levezető hosszú, széles sípályák.

Amennyiben található még szabad hely, érdemes a központi P3 és P4-es parkolókban megállni így válogathat az ember, hogy melyik hegyen kezdi a napot. A terephez összesen 7 ingyenes parkoló tartozik. A nagyobb felvonók aljában mindenhol van mosdó és jegyvásárlási lehetőség.

Mi a P2-es parkolót választottuk és a Grünwaldkopfbahn nevű felvonóval indultunk az egyik csúcsra.

A hegyre menet eszünkbe jutott, hogy Obertauern népszerűsége nem lehet véletlen. Ausztria egyik leghóbiztosabb, leghosszabb szezonnal rendelkező síterepről van szó, ahol novembertől április végéig csúszkálhatunk. Még a közvetlen karácsony előtti időszakban is bőven voltak sportkedvelők rajunk kívül is. Sokat várakoznunk azonban így sem kellett a felvonóknál. A pályához kényelmes, nagy kapacitású kabinok és több helyen 6-8 üléses új és modern felvonók tartoznak, amik rekord gyorsasággal szállítják a csúcsokra a síelőket és snowboardosokat. Van amelyikben ülésfűtés vagy szélvédő buborék is szolgálja kényelmünket. Obertauern összesen 26 felvonóval rendelkezik, az ittlétünk alatt az összes  teljes erőbedobással üzemelt.

Első hallásra a 683 m szintkülönbségnek nem volt annyira hatalmas, de már az 1630 m-en fekvő völgybe való megérkezésünk után látszott, hogy az terep alsó részein található pályák is elég hóbiztosnak mondhatók. A legmagasabb hegycsúcs, amin jártunk pedig 2312 m volt. Ausztriában a 100 km pályarendszer már elég nagynak tekinthető és a terep legnagyobb előnye, hogy mindkét irányban lecsatolás nélkül körbe síelhető. Csak az útjelző táblákon jelzett piros és zöld Tauernrund feliratot kell követni.

A pályák nagyon szélesek és biztonságosak, a személyzet nagy figyelmet fordít a gyerekekre, kezdőkre is, ezzel együtt egy alapszintű sítudás nem árt, ha ki akarjuk élvezni a hely előnyeit. Középhaladók és családok számára ideális a terep, gyerek pályák, fun park (freestlye park) is megtalálható, amit mind sível, mind snowboarddal használhatunk.

A kezdőknek jó hír lehet, hogy a sípályák kétharmada hivatalosan kék (könnyű) besorolást kapott, egyharmada pedig piros (közepes) minősítésű. A jól kezelt fekete (nehéz) pályák aránya elhanyagolható (4km), de a terep ennek ellenére is kellő izgalmakat rejt magában egy tapasztalt síelő vagy boardos számára is.

Obertauern és Ausztria egyik leghíresebb vagy inkább hírhedtebb fekete pályája a Gamsleiten 2 azaz a G2, ami saját weblappal is rendelkezik. https://www.tauernlift.at/gamsleiten-2/

A liftbe beszállva elsőre kicsit értetlenül olvastuk a feliratot, hogy Talfahrt nincs, azaz visszafelé lifttel nem tudunk lejönni. Ahogy a nosztalgikus, kissé fapados, libegőre emlékeztető kis szerkezet felért velünk a csúcsra, megértettük miért a figyelmeztetés. De innen már nem volt visszaút, le kellett küzdenünk magunkat a buckát buckára halmozó, siratófalnak is nevezett néhol már függőleges meredekségű pályán.

Ez a terep ad otthont Ausztria legnagyobb havas kincskereső játéknak, amely 2024-ben is megrendezésre kerül majd április 12-14. között. Érdemes benevezni, a fődíj egy vadiúj BMW, de egyéb nyeremények, pl. utazási voucherek is nyerhetők.

A 2023/24-es szezonban egy normál felnőtt napijegy 59 EUR, a gyereknek 29.5 EUR. A kiemelt időszakokban (pl. szilveszter) néhány euróval drágulhat a jegy. Több napos bérletek és régióbérletek is vásárolhatók (Lungo Skips és Super Ski Card). A 1.5 naposnál hosszabb síbérletek automatikusan érvényesek a 15 km-re lévő Grosseck-Speiereck síterepre is.

Aki napközben még nem fáradt el eléggé, lehetősége van kivilágítatlan pályán éjszakai síelésre hétfő és csütörtök este 19.00 és 22.00 között az Edelweiss liftnél. Bár a kivilágított pálya csak 1.5 km-es, de hatalmas buli volt este is csúszkálni.

Akit a síelés mellett/helyett inkább a buli, a hütték és az aprés ski világa csábít Obertauernbe vagy még csak tanulja a lecsúszást és kevesebbet töltene a pályákon, annak érdemes lehet a napijegy helyett a pontozásos kártyákat választania. 400 és 250 pontos kártyák válthatók ki felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt, a különböző felvonók pontszáma a lift hosszától és kényelmi szolgáltatásaitól függ. így akár olcsóbban is síelhetünk, mint semmeringi terepeken.

Napközben akármikor éheztünk vagy szomjaztunk, csak körbepillantottunk és kiválasztottuk a következő megállót: hütte, azaz alpesi étterem szinte minden felvonó és pálya közvetlen közelében található. A közép árkategóriás önkiszolgáló étkezdétől a luxus kategóriájú éttermekig lehet válogatni.

Az egyik kedvencünk a Kringsalm hütte volt, ami egyben a síterep hegyi központja és találkozó helye. Itt van Obertauern legmodernebb mosdója (frissen felújítva, praktikus módon hajszárítóval is felszerelve), de magába az étterembe is érdemes betérni, akár az önkiszolgáló részben étkezünk, akár az exkluzív, szőrmével borított foteleket választjuk kényelmes, barátságos, hívogató környezetben pihenhetjük ki a fáradalmainkat.

Aki nem saját felszereléssel érkezik, több helyen is talál bérlési lehetőségeket. A tanulók számára sísuli is elérhető.

Obertauern azonban nem csak a síelők és board-osok, de a túrázók, szánkózók (6 km szánkópálya), sífutók (70 km-nyi útvonal) számára is tartogat élményeket.

Mind a terep közvetlen szomszédságában, mind a közeli településeken (Untertauern, Radstadt) szállások tömkelege várja az ideutazókat az exkluzív hotelektől a családias, pénztárcabarát vendégházakig. De érdemes előre gondolkodnunk, mert a szezonban a jó ár-érték arányú helyek gyorsan elkelnek. A síbérletünkkel a környékről ingyenesen síbusszal is eljuthatunk a pályákra, egész nap, kb. 30 percenként közlekednek. A síelés fáradalmait fakultatív programokkal szeretné kipihenni annak ajánljuk a közelben fekvő városok közül Salzburgot vagy az Instagramról már jól ismert Halstattot. Mindkettő alig egy óra autóútra található a sítereptől.

Mi biztos visszatérünk majd, mert nagyon jól éreztük magunkat!

Stelzer Erik

A következő tesztek is érdekelhetnek....