Szép napot mindenkinek!

Huu milyen nagyszerű dolgot tesztelhettünk, szinte el sem hiszem.

Nissan elektromos szériájából a legújabb üdvöskét az egy pedállal is vezethető Leafet.

 

 

2018 újdonsága és nem csak a hatótávban, hanem más technikai fejlesztés miatt is. Az autó külső ránézésre sportos és nincs olyan porcikája ami arra utal, hogy ez bizony egy elektromos négykerekű. Nekem nagyon tetszik a forma és a szögletesített karosszéria (mármint az elődjéhez képest) így pontosan illik a mai autók formavilágához.

A hazai utakon már elég sok elektromos autó futja a köröket és egyre kiépítettebb az elektromos töltőpont hálózat, ami sokat könnyít a döntésben, hogy elektromos autót vegyünk, vagy a hagyományos füstölőset. Az árak tekintetében sincs olyan hatalmas eltéré már és a fenntartási költségek tekintetében az elektromos felé billen a mérleg nyelve. Na de térjünk vissza a mi teszt autónkhoz, ami a Nissan Leaf 2018-as modelle.

40 kWh akkumlátor teljesítmény már a jól autózható kategória!

 

 

270 km egy “seggel”.

Végre, olyan kapacitással bír az autó, ami már élvezhető és nem kell folyamatosan a töltőpontokat vadászni. Igen vadászni, mert hiába van rengeteg helyen töltőpont, ha szinte mindig foglaltak. Na jó leginkább csak a villámtöltők, mert ott kb. fél óra alatt majdnem csutkára tölthetünk. Ez olyan 80-85%, mert ezután a töltés belassul, vagy egyszerűen leáll. Persze ez a tötöttség már elég akár 230 km-re is. A megtehető kilométer mindig a lábunktól függ, tehát mennyire nyomjuk neki, vagy milyen körülmények között autózunk. Sok energiát lehet megtakarítani az okos vezetéssel, vagyis a motorfék használatával. Hopp itt megállok kicsit, mielőtt elfelejtem az “E” pedált, vagyis a gázpedált amit akár fékezésre is használhatunk. A gázpedál felengedésének dinamikájától függően változik az autó fékező ereje. Akárcsak a hagyományos motorfék, csak itt ez kontroláltan szabályozható. Természetesen vészfékezésre nem alkalmas, hanem inkább a nyugodt vezetést elősegytő lehetőség. A vészfékezésre, vagy nevezzük üzemi fékezésre ott van a régi békebeli fékpedál, ami pont úgy működik, mint bármelyik más autónál.

 

 

Az E pedált a középkonzolon tudjuk kikapcsolni, vagy éppen aktiválni. Aktivált állapotban az autó nem indul el magától, mint az autómata váltós autóknál, ha elengedjük a féket, hanem hangtalanul várja a gázadást. Közben nem gurul előre, vagy hátra még emelkedőn sem, ha pl. olyan kereszteződésben állunk, ami emelkedős, vagy lejtős. Valljuk be, hogy nagyon jó. A váltógomb, vagyis az irányváltó, (mert csak előre-hátra és parkolás funkciót látja el) maradt a régebbi típus megjelenése. De ez nagyontetszik, mivel könnyű kezelhető és kényelmes is. Sajnos én pont fordítva tudnám elképzeni az előre és a hátra fokozatot, mert amikor a kis váltót hátrahúzzuk, akkor nem hátra, hanem bizony előre megy az autó. Ugyanígy fordítva, ha előre toljuk a kis gombot, akkor meg hátramenetet kapcsolunk. Hogy ez miért van így….?

 

 

Az e pedál használatakor jó ha egy kicsit barátkoznk az autóval, hogy nehogy meglepjen minket. Nekem kb fél óra volt és már azt mondtam, hogy huuu ez kell nekem! Élvezetes így vezetni és valóban jól működik a gázpedál, amivel fékezek is. Úgy mentem keresztül pesten, hogy egyszer sem kellett a fékpedálhoz nyúlni. Pont olyannyira lassít vissza az  autó, amire szükség van, sőt a lámpáknál is szépen megáll és várja az indulás kezdetét. Igen halkan és nem hivalkodóan a maga 150 Le teljesítményével, amit folyamatos nyomatéktartományban ad le a kerekekre, így nem egészen 8 másodperc alatt veri a 100-at.

Az autó súlyelosztása és útfekvése is biztonságos. Nem érezni, hogy kanyarban alúl, vagy túlvezérelt lenne ésszerű határokon belül. Sőt azt sem érezni, hogy az akkumlátor miatt nagy teher van alattunk. Bár ez utóbbi a jobb tapadásban és útfekvésben plusz segítség.

Nagyon szuper az önvezető mód.

 

Habár ez még nem teljes értékű, hanem olyan 50%-os, de hamar meg lehet szokni és utána már hiányzik. Nagyon szépen veszi az út íveit és közelíti, illetve konvoj módon követi az előttünk lévő autókat. Ami nekem nem tetszett, hogy elég sűrűn kér az autó visszaigazolást, hogy itt vagyunk és figyelünk. Ilyenkor meg kell fogni a kormányt és kicsit mozdítani. Ez a mozdulat szinte nulla, olyan 1-2 mm a kormánykeréken. Ilyenkor tudja az autó, hogy nincs semmi baj. Ha ezt nem tesszük a többszöri figyelmeztetésre sem, amit a műszerfalon látunk ikon formájában, akkor az autó fékez és megáll, hiszen azt gondolja rosszúl lett a sofőr. Itt még annyi ami kicsit hiányos, hogy az autó nem áll félre az út szélére és nem ad le riasztást, pl. a mentőknek. Na ez lenne a tuti, de még erre várnunk kell.

 

Az autó kényelemre az elődeire emlékeztet, habár talán a hátsó fejtér magasabb. Furcsa ezt mondani, mert külsőleg pedig alacsonyabbnak látszik. A csomagtérbe is befér legalább 4 hagyományos méretű bőrönd és annak a tetejére további táska, vagy bármi más. Az ajtók könnyen záródnak és a csomagtér ajtót sem kell erőből lecsapni, hiszen a saját súlya pont elég a kattanáshoz.

Összességében egy nagyon könnyen és biztonságosan vezethető és hosszú távokra is képes autó lett az új Leaf, ami feladta a leckét a többi gyártónak is, hogy nem szabad megállni a fejlesztésben, hiszen ez már nem a jövő, hanem a jelen.

Ami tetszett nekem

  • 270km hatótáv
  • nagyon jól áttekinthető műszerfal
  • önvezető és parkoló mód
  • Elektromos töltőnyílás zár
  • kulcs nélküli nyitás, indítás (bár ez a Nissannál ezer éve így van)
  • szép karosszéria

 

Nekünk ez az autó nagyon bejött, mert ízig-vérig az útra termett és ha megnézzük ismét, akkor láthatjuk, hogy ez egy szép elektromos autó!

 

 

Az autót a Nissan Gablini biztosította