7Artisans F1.4 50mm, tilt-shift objektív

Estimated read time 9 min read

Nagyon vártam már, hogy kezembe vehessem a 7artisans tilt shift objektívet. És eljött a nap, hogy nem csak kezembe foghattam, hanem el is vihettem haza az OM System mintaboltból pár napra.

Ez a lencse egy 50mm-es f 1.4 fényerejű manuális objektív, ami így első gondolatra mi más, mint egy manuál portré obi. De nem! A döntés és az oldalirányú csúszózsalu miatt igazán nagyok a lehetőségek! A tilt-shift objektív különleges optikai tulajdonságokkal rendelkezik, és lehetővé teszi a perspektíva és a fókusz síkjának manipulálását. Két fő funkciója van: a „tilt” (döntés) és a „shift” (elcsúsztatás).

 

Tilt (döntés):

Fókusz síkjának megváltoztatása: A tilt funkcióval az objektív dönthető a kamera érzékelőjéhez képest, ami lehetővé teszi, hogy a fókuszsík ne legyen párhuzamos az érzékelővel. Ezzel a technikával a fényképész nagyobb mélységélességet érhet el, ami különösen hasznos tájfotózásnál vagy tárgyfotózásnál, ahol az egész jelenetet élesre szeretné állítani.

Miniatűr hatás: A tilt funkcióval elérhető az úgynevezett miniatűr (vagy dioráma) hatás, amikor a valós jelenetek úgy tűnnek, mintha apró modellek lennének. Ez a hatás különösen népszerű a városképek vagy nagy léptékű jelenetek esetében.

 

Shift (elcsúsztatás):

Perspektíva korrekció: A shift funkcióval az objektív elcsúsztatható a kamera érzékelőjéhez képest, ami lehetővé teszi, hogy a perspektívát korrigáljuk, például építészeti fotózásnál. Ennek segítségével a függőleges vonalak egyenesek maradhatnak, és elkerülhető a „dőlő épületek” hatás, ami a hagyományos objektívekkel készült fotóknál gyakran előfordul.

Panorámafotók készítése: A shift funkció használható panorámafotók készítésére is, mivel az objektív elcsúsztatásával különböző nézeteket lehet rögzíteni anélkül, hogy a kamera pozícióját megváltoztatnánk. A tilt-shift objektívek tehát kiváló eszközök olyan helyzetekben, ahol a perspektíva vagy a fókusz síkjának precíz irányítása szükséges, és különleges kreatív lehetőségeket kínálnak a fotósok számára. Ezekben az esetekben szükséges az állvány használata, de kézből is dolgozhatunk azokban az esetekben, amikor a kreativitáson és nem a precizitáson van a hangsúly.

Az objektív precíziós és jól kitalált, masszív fém sok sok lencsével.

Rotációs mechanika:

Az objektív rendelkezik egy forgatható csatlakozási ponttal, amely lehetővé teszi az objektív elforgatását a kamera tengelye körül. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy a tilt és shift irányát különböző szögekben állítsuk be, például vízszintesből függőlegesbe, vagy bármi köztes szögbe, vagyis 360 fokban bárhová, ebben segítenek azért minket a tárcsán lévő jelölések. A tárcsa zárolása kis fixáló csavarral lehetséges, amihez nem kell semmi szerszám, mert kézzel is könnyen állítható. Az objektíven két helyen találhatók csavarok, amelyekkel a tilt pozíciókat rögzíteni lehet a használat során. Ezek a csavarok biztosítják, hogy a beállítások stabilak maradjanak a fotózás alatt. Az egyik a finombeállító csavar, amely a precíz vezérlést teszi lehetővé, különösen fontos ez, ahol az apró szögváltozások nagy hatással lehetnek a képre, a másik pedig rögzítő/pozícionáló csavar.

Az objektívvel iszonyatosan jó kreatívoskodni. Én már azonnal neki is láttam otthon az erkélyen.

A képek teljesen nyersek, semmi utómunka és JPG, hogy még konvertálnom se kelljen. A rekesz 1.4 volt, hogy lássam mennyire mossa a háttert az objektív. De még mindig arra voltam kíváncsi, hogy milyen az, amikor tilt módban megváltozik az objektív szöge és éppen szikrázóan besüt a nap a lencsetagok közé. Előtte azért egy gyors time lapse, hogy kiderüljön mennyire igaz erre az objektívre a miniatűr hatás.

 

Sokkal okosabb nem lettem, csak annyival, hogy azért nem ártott volna átváltanom 16:9 képarányra és eltolni az objektív-szenzor síkot a tilt csúszkával. (Nem is jól fogalmazok, hiszen nem eltoljuk az objektívet a tilt módban, hanem inkább billentjük egy íves kialakítású vezetősínen). Mivel ezt „ügyesen” nem tettem meg, így csak sima 50mm-es time lapse felvétel készült 500 képkockával, 3mp képközökkel. De nem adom fel és lesz 16:9-es képarányú felvétel is. Persze ha lesz rá időm, mert közben elég rossz idő lett és nincs kedvem esőben kreatívoskodni a demo objektívvel.

Azért egy fotót készítettem, hogy tudjam szemléltetni a miniatűr hatást.

 

A tilt funkció használata közben a képen láthatóan előjönnek a miniatűr hatás jellemzői a „homályos” kép részletek,  amit a 360 fokos szögben mozgatható tárcsának köszönhetően bárhogy is állíthatunk. Persze ha ez a 360-as körbeforgatható tárcsa nem lenne, akkor se történne semmi, hiszen kézből fotózva a gépet úgy fordítjuk, ahogyan csak szeretnénk. A kézből fotózásnál a 360 jelentősége szinte elhanyagolható. Termékfotónál persze nem! Legyen az a PC alaplap termékfotó, vagy egy épület, fontos, hogy a síkok ne torzuljanak és ekkor hatalmas segítség a shift csúszka. Ezzel olyan hatást érünk el, mintha nagyobb lenne a látószögünk, de úgy, hogy nem megy a torzulás rovására, sőt mintha nagyobb lenne a fényképezőgépünk szenzora is. 

A parlament kupolacsúcsa olyan, mintha bemozdult volna a fényképező, de nem. Több képet készítettem így és ez a jelenség többször is előfordult.

A két objektív opciót könnyen és gyorsan meg lehet tanulni, inkább azt mondanám, hogy a nyugodtabb fotózás egyik eszköze. Azoknak jó, akik fejben szeretnek előre megkomponálni egy témát és azt tökéletesen kivitelezni. Azok aki a nagy számok törvénye alapján fotóznak, hogy készítenek 800 képet és abból csak lesz 2-3 jó, azok ne is gondolkodjanak a 7Artisans tilt shift objektíven, mert nem fogják szeretni és a polcon fog porosodni.

A rossz idő miatt sajnos nem tudtam kipróbálni az objektívet éppen abban a módban, ami mindig is mozgatta a fantáziám, mégpedig a napsütötte „lencseszétégetős” portréfotózást és a videózást, vagyis videoklip közben, konkrétan a felvétel alatti akció tilt mozgásokat. Ez utóbbiban szerintem rengeteg lehetőség rejlik mind az amatőr, mind pedig a profi felhasználási területeken.

Pár gyári adat a 7Artisans f1,4 50mm  objektívről

Fókusz : 50mm
Bayonett : Mikro 4/3, Sony-E, Fuji FX
Minimum fókusztávolság : 0,5m
Rekesz : F1.4 – F16
Lamellák : 12 db
Szűrőméret : 46 mm
Látószög : 46 °
Súly : 0,364 kg

 

Negítívum:

Amikor az objektív a vázon van és persze statívon, állványon, nevezzük bárhogy is.., akkor konkrétan olyan közel kerül a vázmenet az objektívhez képest, hogy a vertikális tilt mozgást el is felejthetjük. Beleér az objektív a statív gyorscseretalpba és nem lehet mozgatni.

 

 

Persze csak ha lefelé buktatnánk az objektívet. Na jó, esetleg elfordítjuk a kamerát egy 90fokos fordítóval, de akkor meg ugye a képarány nem megfelelő. A 360-as forgó gyűrű lehetne megoldás, de a kép kompoozíciója szempontjából nem biztos, hogy kompromisszum képes. Talán az lehet a legjobb hack megoldás, ha egy nagyon kicsi cseretalpra tesszük a gépet és akkor le tud bukni az objektív ütközésig.

 

Nagyjából 3-4 mm-el lejjebb van az objektív síkja, így lehetetlen egy nagyobb méretű cseretalpat használni

 

Az ára tekintetében nem azt gondolom, hogy olyan megfizethető középár a DigifotóShop-nál , amiért az ember szívesen megveszi és nem érzi azt, hogy „hjajj a fogam húzzák” Szóval 85.000 Ft-ért kapsz egy jó portré obit, aminek ha egyszer kipróbálod a tilt funkcióját, akkor a te portréid lesznek a leg varázslatosabbak és a legmesebelibbek.

A következő tesztek is érdekelhetnek....

Régebbi tesztek