A múlt heti norvég fűtőpanel tesztünk után sokan kerestek meg bennünket, hogy érdekes a téma és szívesen olvasnának még többet e témakörben.
Megkerestük a hazai forglmazót az olvasóink kérdéseivel.
Ezekre Nágel Kornél, a NordArt értékesítési vezetője válaszolt.
Mióta vannak jelen a magyar piaTV:con ezek a termékek, Önök mióta forgalmazzák a norvég fűtőpaneleket?
NK: Hazánkban a ’90-es években jelentek meg az első norvég fűtőpanelek. Ezek sok esetben kint élő rokonok által kerültek Magyarországra, legtöbb esetben először kiegészítő fűtésként, illetve az egyszerű telepítésük miatt később önálló fűtésként.
Több, nagy nevű norvég cég fejleszt évtizedek óta egyre korszerűbb termékeket, melyeknél a 2000-es évektől kezdve az egyedi megjelenés, a programozható vezérlés és a kedvező fogyasztás elérése volt az elsődleges cél. Cégünk 2006-óta forgalmazza a Glamox termékcsalád több tagját.
TV: Norvégiában mikor jelentek meg a fűtőpanelek a lakossági szférában?
NK: A legnevesebb gyártó a ’60-as évektől kezdte el az elérhető áron és egyszerű kiépíthetőséggel járó fűtőpanelek fejlesztését. Ezeknél a hosszú élettartam, karbantartást nem igénylő külső és belső tartalom, valamint az időtlen Skandináv design megtartása és demonstrálása voltak a főbb irányelvek.
TV: Milyen elven működik ez a fűtésrendszer?
NK: A fűtőpanelek működését tekintve minden esetben elmondható, hogy a levegőt fűtőbetét segítségével fűtik, amely egy speciális kerámia maggal rendelkező fém ötvözet.
E fém ötvözetet a hozzá csatlakozó termosztát nem engedi felmelegedni 400 Celsiusnál magasabb hőfokra. Viszont ez a felületi hőmérséklet tökéletesen elegendő ahhoz, hogy a fűtőpanelen át, a szabad áramlás végett, a felső szabadon hagyott részén, 45-60 Celsiusos kiáramló meleg levegő távozzon. Ezt egészíti ki a fűtőbetét körül elhelyezkedő alumínium lamellasor is, amely egyrészt hőterelő funkcióval és minimális hőtároló képességgel is rendelkezik. Ez a felületi hő pedig elegendő arra, hogy a meghatározott Watt-igényű helyiségekben 5-27 Celsius fok közötti hőmérséklet érhető el, majd ezt tartani is tudja, akár egy egész szezonon keresztül a fűtőpanel.
Tehát minden fűtőtestet egy önálló termosztát szabályozza?
Igen. A helyiség hőmérsékletét mindig elektronikus termosztát szabályozza minden egyes panelen, amely 0,1 Celsius esése esetén már reagál, így a pontos hőfok megtartása állandó. Ezek a termosztátok programozható kivitelben, központi egységgel és GSM-vezérléssel is elérhetőek.
TV:Hogyan kell egy adott helyiségre méretezni, hogyan lehet a pontos kalkulációt elkészíttetni?
NK: A norvég gyártók, a hazai piacukon előirányzott Watt-mennyiségnél kevesebbel számol, ez légköbméterenként 20-25 W/m³. Ez egyrészt az északi országok építészetében keresendő, ahol kevesebb letelepített Watt-mennyiség is elégséges, a szigetelések, a tájolás és az alacsonyabb belmagasság, valamint egyéb pozitív épületfizikai tulajdonságok miatt.
Hazánkban és Kelet-Európában a gyártói ajánlások az épületfizikai adatok ismerete mellett minimumként 35-40 W-ot javasolnak. A gyártó komplett épületgépészeti segédanyagot biztosít az értékesítés során, így a letelepítendő panelek teljesítményét és várható fogyasztását is nagyon pontosan meg tudják határozni.
TV: Ezután mi a következő lépés, ha valaki ezt a rendszert szeretné a jövőben használni?
NK: Az értékesítés során minden esetben megvizsgáljuk az épület fizikai tulajdonságait, a panelek használat módját és ennek tükrében tudjuk pontosan kialakítani az önálló, illetve a kiegészítő fűtésrendszert személyre és helyiségre szabottan.
TV: Ezek szerint akkor sok tényező fontos, de mégis egyszerű. Bárkinek ajállható ez a rendszer?
Örülnék, ha azt mondhatnám, hogy bárkinek, de sajnos ez nem így van.
A hazai gyakorlat azt mutatja, hogy 10 esetben 5-nál ajánlható feltételek nélkül, 2-ben feltételekkel, 3-ban egyáltalán nem.
TV: Az olvasóink érdeklődése is azt mutatja, hogy mégis egyre többen nyitnak az új technológiák felé. Ezt Önök is tapasztalják?
NK: A második reneszánszát amiatt éli ismételten a piac, mert az első időszakban az újdonság és a könnyű telepíthetőség erejét felváltotta a többrétegű problémamegoldások lehetősége a fűtés témakörében. Hogy mik ezek?
Kisebb alapterületű lakások esetében a kéményfelújítások, a gázkonvektorok elhelyezési, illetve korszerűsítési problémái, a sok járulékos költség.
Illetve az aktuális geopolitikai változások, amelyek sok esetben félelemmel töltik el a felhasználókat.
Az esetek nagy részében azt tapasztaljuk, hogy a fűtési költség másodlagos lett, ha más rendszerekkel hasonlítják össze az ügyfeleink a norvég fűtésrendszereket. Persze fontos szempont ez is, de már nem az elsődleges.
TV: Milyenek a vásárlói visszaigazolások?
NK: Az évek során a visszaigazolások azt erősítették meg, hogy a felhasználók részéről a fogyasztás pontos meghatározása a részünkről nagyon fontos feladat és döntő szempont.
Ezután a tudatos használat és a teljes egészében személyre szabható felhasználhatóság lett a második fontos szempont.
Valamint nyugalommal tölti el a vásárlóinkat az 5 éves teljes körű cseregarancia és a 30 év norvég gyártói szavatosság is.
Öröm minden év végén, hogy a fotópályázatainkra egyre több boldog ügyfelünk küld képet és írja meg véleményét. Ezek termézetesen honlapjainkon, kiadványainkban is megjelennek.
http://adax.hu/vasarloi-velemenyek-magyar-enteriorok/
http://glamoxfutes.hu/magyar-enteriorok-2014/
TV: Tehát Önök azt tapasztalják, hogy a vásárlóik környezettudatosan gondolkodó végfelhasználók?
NK: Mindenképpen.Napjaink külpolitikai változásai pedig paradigmaváltásra is ösztönöz, akárcsak a ’90-es évek elején. Bizonyos luxuscikkek helyett a szigetelés, a használati melegvíz-előállítás, illetve a kezdésnek 3-5 KW összteljesítményű napelem lett a tudatosan tervező felhasználó számára az elérendő cél. Ezekhez pedig kiválóan illeszthetők a fűtőpanelek.
TV: Kiknek ajánlják elsősorban a termékeiket?
NK: Elsősorban azoknak, akik egyszerűen telepíthető, karbantartást nem igénylő, hosszú élettartamú, esztétikus terméket keresnek és nem elégszenek meg azzal,hogy egy fűtőtest, az „csak” egy fűtőtest.
TV: Inkább lakásokba vagy családi hazákban használják a paneleket?
NK: A célpiacunk igen sokrétű és folyamatosan lépnek be új felhasználói rétegek. Alapvetően értékesítésünk zömét a lakástulajdonosok teszik ki, akik 100 m²-nél kisebb lakásban élnek.
Továbbá a családi házat újítók, illetve építők, akik kisebb beruházási költséggel szeretnék megoldani a fűtésüket és a megtakarított összeget inkább jobb szigetelésre, illetve napelem rendszerre fordítják. Ők a második legnagyobb érdeklődő csoportunk.
Jelentős számú az idősebb felhasználók köre, akik nem szeretnék a nagy házukat egy egységként fűteni a gyerekek elköltözése után.
Végül a nyaralótulajdonosok, akik gyorsan szeretnék megoldani az időszakos használat miatt a fűtést, illetve az átmeneti időszakra kiegészítő megoldást vagy a télre egyszerű temperáló fűtést keresnek.
De az érdeklődők köre szerencsére folyamatosan bővül!
TV: Az elmúlt években milyen változásokat tapasztaltak Önök a fűtésrendszerek piacán?
NK: A hazai piacunk a közel 1 évtized alatt évről-évre pozitív irányban fejlődött .
A 2010-2014 közötti statisztikák átlagai azt mutatják, hogy az átlagos évi növekedésünk évi 23% volt. A visszatérő vevők aránya pedig 30%. Minden 6. vásárlónk pedig ajánlás útján keres fel minket.
TV: A piacon található hagyományos fűtésrendszereknek mennyire jelentenek Önök konkurenciát?
NK: Meglátásunk szerint mára már nincsen akkora harc a hagyományos rendszereket és az újdonságokat forgalmazó cégek között. Főként akkor harmonikus a viszony, ha nem minden áron akarjuk a saját termékeinket minden érdeklődő számára elérhetővé tenni. Emiatt tartjuk fontosnak a feljebb említett arányokat figyelembe venni, ha tanácsot kérnek tőlünk. Ott, ahol nem lesz könnyebb az élete valakinek egy új rendszer által, ott tudjuk a meglévő, már ismert termékek forgalmazóihoz irányítani az érdeklődőket. Cégünk emiatt ápol jó és kölcsönösen gyümölcsöző kapcsolatokat mind gázrendszereket kínáló, illetve mind más, eddig már bizonyított alternatív megoldásokat kínáló cégekkel, hogy a sokszínű piacon a hozzánk betérő minden esetben teljes képet kapjon az itthon elérhető termékekkel kapcsolatban, még ha nem is lesz a mi új ügyfelünk.
Emiatt szállóige a kollégáink között: „ Értékesítés, de nem minden áron!”