Kezünkben a jövő, avagy teszteltük a Sony Handycam FDR-AX100E kamerát
Mint valami időutazás, amit megélhetett a Tesztvilág, amikor a Sony jóvoltából kipróbálhattuk a 4K technológiára is képes úttörőt.
Nagy örömünkre szolgált, hogy az elsők között lehetünk, akik írnak erről a csúcsmodellről.
De mindenezek előtt gyorsan feltöltöttünk egy régebbi videót,amikor a Sony PJ650VE kamerát „gyilkoltuk”
SONY
A japán termékekre mindig is a miniatűr méret és a tömörség volt jellemző. Ez a Felkelő Nap országának kultúrájával magyarázható. A régi tradíciók híve volt a Sony is. A kis méretű rádióvevő-készülékek előállítása során a gyártók arra törekedtek, hogy azok elférjenek a zsebben. Az ügynöknek fel kellett mutatnia a működő rádiókészüléket, majd a zsebébe kellett azt raknia. Sajnos a szükséges méreteket akkoriban sehogyan sem sikerült elérniük. A cég nagyobb zsebekkel rendelkező kabátokat rendelt, hogy a rádió elférhessen benne.
A Sony ötlete volt az „időeltolódás” gondolata is. A televízió megjelenése pillanatától kezdve a „gondolatok ura” lett. Ugyanakkor nagyon kevesen gondoltak az új csoda hátulütőire. Ha valaki megvásárol egy könyvet, önállóan döntheti el, mikor szeretné elolvasni azt. Ezzel szemben minden tv-adás arra kényszeríti az embert, hogy alkalmazkodjék a műsorrendhez. Emberek millióinak az időbeosztása a tv-től vált függővé. Az otthoni videomagnók lehetővé tették, hogy újra a néző legyen az úr, ha nem is a sorsát illetően, de legalább a saját otthonában.
Más különbségek is vannak a televízió és a könyv között. A könyvet, ha úgy tetszik,el lehet kezdeni olvasni a közepétől is. Az olvasó kihagyhatja azt, amit túlságosan unalmasnak tart, vagy a kíváncsiságtól vezérelve az utolsó oldalra lapozhat. A tv-néző viszont csak a csatornák között kapcsolgathat, illetve a hangerőt változtathatja.
A videó lehetővé teszi az információ aktív befogadását. Minden ember önállóan tekintheti át a rendelkezésére álló anyagot. Ő választhatja ki, mi az érdekes számára, néha még a szerző koncepciójának a figyelmen kívül hagyásával is.
A Sony úttörő, mely sohasem követ másokat. Mindig az ismeretlen felé tör. A fejlődés által a cég az egész világot akarja szolgálni. A cég tiszteletben tartja dolgozói tudását, megpróbálja kihozni belőlük a legjobbat, hisz bennük és lehetővé teszi fejlődésüket.
Forrás: www.comprice.ruKezünkben a kamera.
Első látásra, amikor körbenézzük nem látunk semmi nagyon különlegeset. Nincsen „teli pakolva” mindenféle gombokkal. Mint amikor egy divattervező a letisztult formákról beszél. A súlya nem nagy, de szerintünk fontos, hogy érezzük, van valami a kezünkben, mert így nem fog beremegni a kép felvétel közben. (Bár a beépített stabilizátor nagyon szépen működik).
Mi nem tudtuk kipróbálni 4k felvétellel, mivel arra jöttünk rá, hogy kevésnek bizonyult a kiszolgáló „személyzet” kapacitása. Memória kártya, a vágásra használt laptop, és annak képmegjelenítése. Az internetünk is lassú ahhoz, hogy a felvételt legalább egyszer megnézzük a You Tube-n.
Ebből az következik, hogy a Sony tényleg előre utazott a jövőbe, és megalkotta a jövő Handycam kameráját, amivel föladta minden szolgáltatónak a leckét. Legyen az egy TV, vagy egy adathordozót gyártó cég. Nekünk ugyan jó a gyors technikai fejlődés, csak ki kell várnunk amíg megpróbálnak fölzárkózni a Sony mellé.
Ami tetszik a kamerában, hogy átválthatjuk automatikusról (AF),manuálisra (MF) a fókuszt, vagy éppen a zoom funkciót. Egy igen fontos gombot is találtunk, mégpedig a zoom gyűrű jobb oldalán a Focus Magnifier gombot, amivel kinagyíthatjuk a fölvenni kívánt pontot, ezzel biztosítva a tűéles képet.
A kamera természetesen távirányítóval is rendelkezik, amiről minden fontos menü irányítható. A mai okos telefonok korában nem meglepő, ha valamit a telefonunkkal irányíthatunk. Nincs ez másképpen ezzel a kamerával sem. Tehát egyszerűen csak összehangoljuk, és hagy szóljon!
Első látásra nem kicsi, hanem nagyon kicsi az akksi. Nem is értettem, hogy egy ilyen prémium szintű eszköznek miért elég egy ilyen kis akkumlátor. Gondolom nem ezen akartak a gyártók spórolni. Persze aki akar, az tud rendelni plusz akkumlátort is.
Csatlakozók: HDMI, mikrofon,fejhallgató,multi,töltő
Ami azonnal szembetűnt amikor a kamerát a monopod*-ra föltettem az a nagyon jó kiegyensúlyozás. Nem kell ügyeskedni, mert nagyon jó helyen van az állványmenet.
*Monopod jelentése: Egylábú kamera, és fényképező állványA videó felvételeket a megszokott módon a REC gombbal, és az LCD keresőn szintúgy eltudjuk elindítani. Nekem sokkal jobban bejön a hagyományos gomb, de azért vannak helyzetek, amikor az LCD-re kell támaszkodnunk. Pl amikor nem akarjuk, hogy egy kicsit is beremegjen a kép. Egyszerűbb ilyenkor megérinteni a kis piros pöttyöt, mint a gombot megnyomni. A gomb azért tetszett, mert határozottan lehet érezni, hogy tényleg megnyomtuk, így biztosan elindult a felvétel. Ugye sokan jártunk úgy, hogy azt hittük megy, és közben meg sehol semmi.
Egyébként a kamerától nem kell várnunk nagy dolgokat.
Azt tudja amit kell, de azt nagyon!
Fényképek, videók készítése, és pont. Én amit hiányolok az a tökéletesen működő mini projektor, ami több Handycam kamerában megtalálható volt. Emlékszem amikor egy szállodai szobában az ágyon fekve vetítettem a mennyezetre, és válogattam a felvételek között, hogy legyen minél több hely a beépített memóriában.
Ennél a 4K kameránál sajnos csak kártyára tudunk rögzíteni. Ez volt a gondunk, mert semerre nem találtunk egy megfelelő kártyát. Persze kérhettünk volna a Sonytól, mert Ildi aki odaadta ezt a zseniális kamerát, nagyon segítőkész volt velünk. Ezért arra következtetek, hogy a Sony nem csak a termékekre figyel, hanem a felhasználók megelégedettségére is.
A nyári szikrázó napsütésben fontos a lencsénk védelme az oldalirányú napsugaraktól a minél jobb kép érdekében. Ezért nagyon jó, hogy van az objektívre könnyen fölhelyezhető „napellenző”.
Hiányoltam egy kis zsinórt az objektívvédő tárcsáról, hogy el ne veszítsem. Nálam ez fontos, mert az ember azt sem tudja mit hová teszi a nagy „filmgyártás” közben.
Minden összevéve egy jól sikerült kameráról beszélhetünk, ami a maga kategóriájában egy *5 pontot érő „játékszer”.
Említettem, hogy kicsi az akksi, ami 1 hét használat tapasztalata alapján tényleg kicsi, de csak a mérete. Mert bátran elindulhatunk vele, mert nagyon sokáig bírja. (Az áramfogyasztást csökkenthetjük ha MF fókuszt használunk)
Viszont most ajánlunk valami érdekességet.
A SONY hordozható kis akksiját amit otthon feltöltünk. És amikor szükség van rá egyszerűen bedugjuk a csuklópántba helyezett USB-be, és pillanatok alatt feltöltjük a kamerát. Mint egy kis autós Bika, ha lemerült az akkumlátor.
A Sony kamerát kivittük a Duna partra, és készítettünk egy két fotót különböző szögekből.
A galéria nagyításához kattints a képre!
Ha már adott volt a helyszín, és a gyönyörű napsütés készítettünk pár videót is.
Ezek még nem a várva várt 4K, mert az egy külön videót érdemel.
A kezdetek…
1950-es években mutatták be a az első televíziót, amely a mai HDTV hatoda volt felbontásban.
A számunkra „halandóknak” elérhető legmodernebb technika ma a 4K. Talán sokunknak felmerült már a kérdés, hogy mi a fene az a „K”. Nos a „K” a képpontot jelenti, pontosabban, mivel a 4K felbontású megjelenítő eszköz vagy tartalma a vízszintes felbontás 4000 pixel, így kis matekozás után rájöhetünk, hogy 4K a 4 a tizedik hatványon. Ez azt jelenti, hogy a 4K a FullHD 1080p duplája, 2160p.
Számos 4K felbontással lehet találkozni a digitális televíziózás és a mára egyre elterjedtebb digitális filmgyártás területén. A filmvetítés ipara, Digital Cinema (DCI) kezdeményezésére határozták meg ezt a 4K szabványt.
A 4K másik neve ultra nagy felbontású televízió azaz UHDTV, ami technikailag nem teljesen 4K. A fogyasztói 4K felbontás 3840 x 2160 (16:9 képarány). Ez eltér az ipari szabványtól, ami a mozivásznon 4096 x 2160. A televíziós ipar elfogadta UHDTV-t mint 4K szabványt. 2013-tól, néhány UHDTV modell már elérhető a vásárlók számára. Mivel még nem áll rendelkezésre elegendő tartalom ebben a felbontásban, ezért a 4K televíziózás még sokáig várathat magára.
Egy kis Történelem
Az első kereskedelmi forgalomban kapható 4K kamera filmművészeti célú volt, a kamerákat gyártó Dalsa Origin (a RED egyik legnagyobb konkurenciája az ARRI mellett) mutatta be 2007-ben, Las Vegasban a National Association of Broadcasters (NAB), azaz a Műsorszolgáltatók Országos Szövetségének showján. Majd a YouTube kezdte elsők között támogatni 4K video feltöltéseket a neten 2010-ben. 2013 novemberében ez a legnagyobb videó megosztó portál elkezdte használni a VP9 videó tömörítési szabványt, mondván, hogy ez jobban alkalmas a 4K-ra, mint a High Efficiency video Coding (HEVC).
2011-ben már vetítettek 4k felbontású filmet a moziban, persze nem Magyarországon, hanem Amerikában. A Sony már 2004-ben árult 4K-t elbíró projektort. Az első 4K-s házimozi projektor a Sony 2012-ben adta ki. A Sony az egyik vezető UHDTV tartalmat támogató cég. Ezt mutatja az is, hogy 2013-tól árulnak – amit természetesen inkább az USA-ban elérhető- egy olyan speciális lejátszó, amely valamennyivel több, mint 70 film- és televíziós műsor digitális letöltésére ad lehetőséget, amelyeket tárolni és dekódolni tud. A Sony-t azért is emeltük ki, mert talán ő az aki esetleg a felhasználók pénztárcáját „legkímélőbb” áron kínálja fel azt a kis Handycam-et, amellyel 4K-t tudunk rögzíteni, és amit már teszteltünk is.
A 4K miatt eléggé nagy fájlokról van szó (kb 40GB/film). Ez a technika akaratlanul is magával ránthatja az adathordozó piacot, és rákényszeríti őket, hogy egyre nagyobb kártyákat gyártsanak. a Nagy adatmennyiség miatt pedig nagyobb fogyasztói széles sávú kapcsolatra is szükség lesz. Ez még aggályokat okozhat az internetes cégeknek, de rövid időn belül, biztos, hogy kapunk ilyen szolgáltatásokat is – jó pénzért-.
Ultra HD
UHD a felbontása 3840 × 2160 képpont soronként (8,3 megapixel, 16:9 képarány). E mellett meghatároztak egy másik ultra nagy felbontású televíziós irányt, a UHD-2-t, amely 7680 képpont × 4320 soronként (33,2 megapixel).
A 4K miatt félő, hogy fogyni fog a filmfogyasztók érdeklődése a 3D iránt.
Pusztai Krisztián