Már régóta szemezgetek a Nissan Juke Nismo RS változatával, és őszintén megvallva nem voltam szomorú, amikor eljött a nap, hogy a volán mögé ülhetek. Az eddigi tapasztalataim a márkát tekintve szinte csak pozitívumok voltak. Most ismét Nissan, de most a combosabb Juke Nismo RS.
Amikor a Nssan piacra dobta a Juke-ot, bevallom őszintén, hogy nem tetszett a fura, szokatlan formája. Ahogy teltek az évek, úgy a szemem kezdte megszokni, a gyomrom pedig megemészteni ezt a nagylámpás magas orrésszel megáldott autót.
Mára ez a városi crossover az egyik legjobban tuningolható autó lett, és ha jobban belelátunk az apró részletekbe, akkor megtaláljuk azt is, hogy ez egy szépen csillogó kis ékszer.
Első pillantásra az autó inkább az íveltebb formákat képviseli a karosszéria vonalain. Hatalmas első és hátsó sárvédő ívekkel zárja közre a nagy méretű első és a gyerekméretű hátsó ajtót. A fekete fényezés nem a legtökéletesebb (mivel a nagyüzemi fényezés mindig narancsosabb, mint egy fényező műhely által kiadott minőség), de ennek ellenére hihetetlenül jól csillog a lakk az egész autón, legyen az műanyag, vagy fém alkatrész.
Ami a legkiválóbb, az a Juke front része. Nagyon magas az autó eleje, ezért sokszor illetnek hasonló autókat a „morcos”, vagy „agresszív” jelzőkkel. Szerintem egyik sem illik a Nismora. Ez valami megfogalmazhatatlan, nagyon sok lámpás erődemonstráció. Alulról fölfelé a vízszintes nappali menetfény is figyelemfelkeltő, de a fölötte lévő nagy kerek retro lámpák és a motorháztető síkja fölé emelkedő index búra pozitív irányba kivágja a biztosítékot mindenkinél. A Nismo kapott az első lökös alá egy szélterelőt is, mert ekkora kerekek már fogják a szelet rendesen. Persze nem utolsó sorban jó kis design elem.
Ha már a kerekeket megemlítettem, akkor elmondom, hogy 225/45/18 méretű gumit pakoltak a vagány könnyűfém felnikre. Szóval a 18 colos kerekek könnyebben átsiklanak az út egyenetlenségein, mint egy kisebb méretű. A fékek elől-hátul tárcsafékek, ahol megjelennek a piros elemek a féknyergen. Ezek a tárcsák hűtöttek a nagyobb igénybevételre gondolva. De nem is ez a lényeg, hanem az összkép. Nem húzza el a szemünket sem a felni, sem pedig a karosszéria. Egyben szép mindkettő.
Az autó hátulja sok meglepetést nem tartalmaz. Talán itt is a lámpa formája, ami követi az autó kerek íveit. Este viszont szép, amikor előttünk megy egy ilyen Juke. Még egy kis optikai csalódást is kapunk az autó méreteiről mert olyan, mintha sokkal nagyobb lenne a valóságostól.
Mielőtt a belső terekre térünk rá, gyorsan leszünk be a csomagtartóba, mert szerintem nem lehet valami hatalmas.
A csomagtartó két részből, vagyis két szintből áll. Az alsó ami elnyel sok apróságot, de akár egy közepes LCD TV-t is, és a fölső, ami azért a bőröndök helye. Én hiányoltam egy rögzítő hálót, vagy az alsó tálcáról pár merevítőt, ami megakadályozza az apróbb dolgok ide-oda csúszkálását.
Motor
A motor egy soros négy hengeres 1,6 literes benzines turbó motor, aminek max. teljesítménye: 160 kW (218 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomatéka: 280 Nm 3600-4800/perc.
Gyorsulása 0-100 km/h: 7,0 s
Max. sebesség pedig: 220 km/h.
Persze senkit nem sarkallok arra, hogy 220 km/h sebességgel száguldozzon, de ha belegondolunk, hogy egy 1,6-os autóról beszélünk, ami nem mellesleg 1342 kg, akkor azért odaver rendesen az a 218 LE.
A motor hangja nagyon sportos, amit leginkább az egyes fokozatban”üvöltetve” hallhatunk. Itt brutális erő tódul a kerekekre, amik úgy tapadnak, mint a legjobb ragasztó. Amiben nem vagyok biztos, de mintha sperrdifis lenne az autó, amit egy gyors kanyarodásnál vettem észre, amikor életre keltettem a lóerőket.
Sperrdifi
A „sperrdiffi” korlátozott zárású differenciálművet jelöl. Ennek a belső súrlódása nagyobb, mint az egyszerű bolygóműveké. Ennek köszönhető az előnye: ha az egyik kerék elveszti a tapadást, nem az történik, mint az egyszerű, bolygóműves diffinél: a tapadást elvesztő kerék elpörög, a másik áll. A sperrdiffinél a tapadást elvesztő kerék pörög ugyan, de bizonyos mennyiségű nyomaték a másik kerékre is érkezik, ez pedig sok esetben (mély sár, nagy keresztgyorsulású kanyarból kigyorsítás) jól tud jönni.
Az autó fogyasztása a vezetési stílus függvénye. De tudjuk, aki egy Nismo RS-t vesz, az nem a nyugdíjas típusú autóvezető. Tehát lehet parkettázni a gázpedált, de még így sem fogyaszt többet, mint egy 1,3-as Suzuki Wagon R+ városi közlekedésnél. Ezen a fogyasztási értéken én is meglepődtem. A városi közlekedésnél éppen, hogy átlépi a nyolc literes határt. Ez a nyolc liter ilyen teljesítmény tudatában nagyon jó érték. Hosszú távon nem teszteltük a fogyasztást, de az jóval a 6 alatt lehet a hatsebességes váltó miatt.
Váltó
A váltó olyan, amilyennek egy sportos autónak lennie kell. Egy dolgot, vagyis inkább egy sebességi fokozatot kivéve. Az egyest valahogy nem szereti. Nem abból fakadóan, hogy nem értek a manuális módhoz, hanem valami ezen a téren nincs jól szinkronban. Az egyest csak oly módon tudjuk az elvárásainknak megfelelően berakni, ha előtte a kettesből toljuk fel a váltókart.
Valamikor régen játszottunk így a váltókarokkal, amit mostanában már elfelejtettünk, de ezek szerint még vannak múlt idéző hírnökök.
Utastér
Az utastér makulátlan! Semmi, de semmi nincs amibe bele lehetne kötni. De minek is? Nagyon egyben van az egész.
Média fejegység, klíma, bluetooth és minden, amit csak elképzelni lehet. Amiből nincs sok, azok a tároló rekeszek. Van italtartó a középkonzolban és az ajtókárpitokban is van tároló rekesz (hátul is), de pluszban nagyon a kesztyűtartón kívül nincs semmi. De kit érdekel. Bevallom engem nem igazán.
Utas komfort szempontjából hátul kezdeném. A hátul ülők aránylag kényelmesen elférnek, még akkor is ha akkora bengák, mint én. Ez olyan 182 cm magasság és 104 kg testsúlyt jelent. Hátul aki az ajtónál ül és ilyen magas, annak majdnem éri a feje a tetőt. Megnéztem, hogy az első ülést teljesen hátratolva (de nekem ennyire nem is kellett) elférek-e magam mögött, vagy hering módjára beszorulok. Simán beültem még annak ellenére is, hogy emlegettem az imént a kisméretű hátsó ajtót. Azt nem mondom, hogy nem ér a lában az első ülés háttámlájához, de nem nyom kényelmetlenül. Persze a Nismo RS nem is családi egyterű. Az első ülések fantasztikusak! Nagyon jó oldaltartása van az ülő és a háttámlának is. Persze itt is a hasított bőr a prémium minőség egyik vitathatatlan jele. Szerencsére magasság állítási lehetőség is van az ülésen, ami nagyon fontos.
A belső kárpitokat látványosan piros cérnával varrták meg. Ez a piros szín köszön vissza a kormányon és az autó külsején is. Nagyon masszívan áll a műszerfal és a váltó box. Nem akarnak mozogni, lötyögni. Igazából mást nem is vártam, mert a Nissan valahogy álmából fölverve is tud olyan négykerekűt gyártani, amiben hiba nincs. Jó ne túlozzak, mert egy-két dolog azért mégis van. De az sem az utastérben. Ez a hátsó ajtóba épített mélyedés, amibe benyúlunk, amikor lecsapjuk az ajtót bepakolás után. Ez sajnos csak jobb oldalon van.
Végül, de nem utolsó sorban a vezetés és az úttartás hiányzik repertoárunkból. Az autó nagyon jól fekszi az utat széles tengelytávjainak köszönhetően. A kanyarokban és a körforgalmakban nagyon jól tartja a stabilizátor a karosszériát. Talán igaz lehet rá a mondás, mintha csak kötélen húznák. Közlekedésnél nagyon feltűnő jelenség voltunk, mivel minden autós elengedett még akkor is, amikor nem nekünk volt elsőbbségünk. Egy ilyen szép autó valahogy a sofőrt is megszépíti, mert a fiatal lányok sorra integettek. Akkor most én vagyok szép, vagy az autó? Az autóban nem lehet hallani magasabb sebességnél sem zavaró szélzajt. És az utazás komfortos, hiszen minden kézre esik. A tolatásnál nagyon hasznos a tolató radar, mert elég nagy a holttere a belső tükörnek. Persze aki hátrafordulva tolat az is leszokik erről, mert sok mindent nem fog látni. A 360 fokos kamerából viszont tökéletesen látunk mindent legyen nappal, vagy akár éjszaka.
Összegzésképpen, aki most Nismo RS vásárláson gondolkodik az ne tegye, vagyis ne gondolkozzon, hanem vegyen egyet és engem hívjon el tesztelni, mert valami irgalmatlan jó vele menni.
Az ára pedig a tesztalanyunknak 8 216 000 Ft. Szerintem futás és vegyétek meg gyorsan, amíg rá nem csap valaki.
Két autós beszélget. Szia te hogy tudsz spórolni a villany, gáz, víz számláiddal? Nissant vettem és soha nem vagyok otthon.
Ezzel mi is így voltunk a Nismo RS „nyergében”……