Iveco Daily Hi-Matic

Estimated read time 13 min read

A Tesztvilág eddigi autós tesztjei között jellemzően nem voltak áruszállítók, de most megtörjük a jeget az Iveco „Van of the Year 2015” elismerést megszerző újdonságával.

Iveco Daily Hi-Matic

 

IMG_20150916_130244

Nálunk ez a nyolc sebességes automata váltós típus volt, amitől bevallom őszintén idegenkedtem. Nem azért,  mert az európai autózás mérlege még mindig a manuális váltó irányába billen, hanem azért,  mert a kisteher kategóriában ez nem jellemző. A nagyobbaknál persze ez nem igaz, mert ott már nagyon régóta az automatáké a szerep. Mit tudhat, vagy mit nem ez a nyolc sebesség, és nem túlzás már a 7 és a 8 ?

A teszt leírás és az összes tapasztalat üresen, teher nélkül történt. Persze egy teherautót nem így kell tesztelni, hanem jól megrakva a szabályos kereteken belül és megnézni hogyan viselkedik egy fékezésnél, egy nem várt akadály hirtelen kikerülésénél és persze a minden teherautós által utált körforgalomnál. A körforgalomban áthelyeződő tengelyterhelés és a stabilizátor kar működéséről így csak üres használatként beszélhetünk.

Megjelenés

IMG_20150915_163232_edit

Haladjunk csak szépen kívülről befelé, mint félénk róka a baromfi udvar felé. Első látásra talán az orrész kicsit merész és mérges. De ugyanakkor a motorháztető alatt futó hűtőrács és a lámpák vonala egy vidám jókedvű járművet is sugároz. Nagy, magas orrész, ami szerintem már nagyobb is a megszokottnál a bűvös 3500-as kategóriában. Biztosan jól is esik a teherautó fanoknak, akik szeretik férfiasságukat és tekintélyüket mutatni az autó méreteivel. Az Iveco Daily ez a típus. Mindent rá lehet mondani, de azt, hogy kicsi azt biztosan nem.

Körbejárva látható, hogy nem ikerkerekes, hanem szimpla, és az is szembetűnt azonnal, hogy sajnos csak a jobb oldalon van tolóajtó. Ekkora kaszninál már tényleg alapnak kellene lennie, mert gondoljunk csak bele, hogy egy ilyen méretekkel rendelkező autóval nem könnyű mindenütt megállni a rakodás idejére. Ilyenkor nagyon hálás lehetne a bal oldali tolóajtó. Magam is többszázezer kilométert gyűrtem már anno hasonló áruszállítóba, sőt még Iveco Daily-be is. A sors akkor még egy 2 literes benzines Dalily-t sodort felém. Már akkor tudatosult bennem a kitűnő munkabírás. Ez a teszt típus szemet gyönyörködtető. Nem csak nekem, de szemlátomást az utca emberének is vonza a tekintetét.

Raktér

IMG_20150915_101006

A raktérben semmi különleges nincs. A megszokott kép tárult elém. Merevítők és a doboz szerkezete. A padlólemezen ha jól emlékszem összesen 14 rögzítőfül van. A raktér burkolat opcionálisan kérhető az autóhoz. Szerintem nagyon fontos, mert nem csak az oldalfalat védi, hanem a reggeli páralecsapódástól is, ami a mennyezeten hatalmas cseppek formájában jelentkezik. Ezek a vízcseppek szépen lefolynak az oldalfalon és nem várt időn belül megjelenik a sárgás rozsdásodás az illesztett felületeken. Tehát a burkolat több, mint fontos. Ami tetszett az az ajtóknál lévő kapaszkodó. Ez nem olyan lényeges ha napi egy alkalommal kell belépni a raktérbe, de amikor áruterítést, azaz a sleptúrás munkát végezzük akkor bizony nagyon hasznos. Ez a kapaszkodó nem csak az oldal, hanem a hátsó ajtónál is megtalálható. A raktér méreteiről a cikk végén részletesen beszámolunk.

Az Iveco Daily-t bevittem a Csepel-Művek területére és figyeltem a tekinteteket. Szép lassan gurultam, mint aki keres valakit. Egyszer csak megállítottak és rákérdeztek az autóra.

Mekkora ez?

Milyen motor van benne?

Mennyi a terhelhetősége?

Mennyibe kerül? 

Várj szólok a főnöknek, hogy nézze meg!

Akkor már én sem voltam rest és kinyitottam a hátulját. A targoncás azonnal nyomta a gázfröccsöt és porolt is, hogy megnézze és véleményezze, mivel nála jobb illető nem is nyilatkozhatna a rakodásról.

IMG_20150916_131201

Az a jó benne, hogy magas. Amikor olyan az áru, hogy magasra kell emelni a gémet, akkor is simán elfér. És persze hatalmas! Jó sok EU raklap elfér benne.

Egy pillanat alatt annyi melós gyűlt össze az Iveco Daily Hi-Matic körül, hogy attól féltem, kocsi nélkül maradok, mert elveszik. Na, léptem is tovább.

Utastér

IMG_20150916_164106

Az utastér a sofőr második otthona, ezért nagyon nem mindegy a kényelem és a praktikum. A vezetőülést nagyon egyszerűen be lehet állítani a lehető legjobb pozíciókba. Testsúlyunknak megfelelő beállítás után úgy hintázik velünk az ülés, mint gyerekkorunkban a játszótéri hinta. Komfortérzetünk így, és a kormány magasság állíthatóságával tökéletes. A műszerfalon van üdítő tartó, de az ajtóból hiányoltam a nagy 1,5-2 literes ásványvizes PET palack tartót. Igen, mert a sofőrök napi „8 órát vezetnek hivatalosan” és ilyenkor kell a nagy ásványvíznek a hely.

IMG_20150915_161642Három személyes a fülke és ezért középre ültem, hogy megnézem elfér-e a lábam, vagy szenvedi kell-e a melósnak. Igen, tényleg meglepődtem, mert simán elfértem, pedig valamivel magasabb vagyok, mint 180  cm. A dupla ülés elég nagy két felnőtt embernek is a megfelelő kényelemhez.

A műszerfal nemes egyszerűséggel teherautós.  A felső rész három egyenlő méretű felnyitható tároló rekeszt rejt. Ilyen tárolók szinte a fülke minden porcikájában fellelhetők. A dupla ülés alatt a megszokott kesztyűtartónál és az ajtókon is. IMG_20150916_160639Ez utóbbinál van nyitott és lenyitható tároló is. A szélvédő fölött is van egy irattartó polc, ahol a menetlevél a legjobb helyen van. A középső ülés háttámlája lenyitható kis íróasztal és ebből kivehető csatos mappatartó, amit laza eleganciával föl tudunk akasztani a kormányra. Ezek az apróságok, (amik nem is apróságok) teszik kényelmesebbé a munkaidejüket autóban töltőknek.

A műszerfal piros színben tündöklő. Nekem kicsit jobban tetszene a nagyobb felületű kilométer óra. Az olyan „teheresebb”, de ez csak az én elmebajom. A típus természetesen tempomatos és klímás is. Erre ki sem térek, mert legyen ez már természetes és alap egy új járműnél. A rádió az opcionális szerintem, mert az nem volt benne. Nekem nem hiányzott, mert a motorhang felér egy egész estés musicallel.

Motor

IMG_20150915_100748

 

A motor egy 3000ccm-es 170 LE diesel turbó motor. A váltó egy 8 fokozatú triptronic, amin váltani lehet ECHO, vagy akár POWER fokozatot is. IMG_20150916_163924Triptronic használatban elég közel van ahhoz, hogy a kormányt el sem engedve kisujjunkkal megpöcköljük. Persze használhatjuk a gyönyörűen működő D állás fokozatmentes váltásait is. A Daily 90km/h sebességnél a legfelső nyolcadik fokozatban 1200/min fordulaton ketyeg. Mondhatjuk, hogy szinte alig forog, ami a fogyasztásnál, és az élettartamnál nem mindegy.

IMG_20150916_162347

Menettulajdonságairól csak üres állapotban tudok szólni. A futóműve nem keményebb üresen, mint egy régi Suzuki Wagon R+, ami meglepő de nagyon is jó. Úgy gyorsul, hogy sorra veri a személyautókat és nem hagy semmi fekete kormot maga után a hirtelen nagy gázadást követően. Valódi élmény haszongépjárművet dobott össze az Iveco.

Komolyan fontolóra vettem, hogy fuvaros legyek.

 

 

Ha nem is leszek fuvaros de tény, hogy a motor ereje és az automata váltó eloszlatta a bennem lévő kételyeket.

Már csak egy kérdés maradt bennem. Miért adtam vissza az Iveco Daily Hi-Matic élmény áruszállítót?

 

IMG_20150915_163216

[button url=”#” size=”small” style=”orange”]Egy kis történelem [/button]

[box style=”info”]

1978

Megszületett az Iveco Daily első generációja, az első független elülső felfüggesztéssel, az alvázon robusztus oldalsó hossztartókkal, valamint hátsókerék-meghajtással felszerelt haszongépjármű, amely nemcsak tökéletesnek bizonyult a nagy igénybevétellel járó használathoz, de a kiegészítők széles kínálata révén testre szabható változatokat és konfigurációkat kínált mindenféle feladat elvégzéséhez.

1999

Egyre fejlettebb formatervek, kényelem és ergonómia: ez az új Iveco Daily-generáció modernebb vezetőfülkével rendelkezik, amely a haszongépjárművekben korábban sosem használt, minőségi anyagok felhasználásával készült. A termékcsaládhoz tartoznak még az új közös nyomócsöves turbódízel motorok, amelyek gazdaságossága és környezetbarát jellemzői világszerte elismerést vívtak ki.

Napjainkban

Az új Iveco Daily teljes átalakításon esett át, hogy megfeleljen a tökéletes könnyű haszongépjárművekkel szemben támasztott követelményeknek. Legfontosabb jellemzői továbbra is az ellenálló képessége, a megbízhatósága és a teljesítménye, amelyek a kezdetektől napjainkig a fejlesztési folyamat fő szempontjai közé tartoztak.

Az Iveco Daily sikerének kulcsa, hogy képes a fejlődésre, ugyanakkor hű marad önmagához, így egyrészt tovább erősíti a rá jellemző értékeket (megbízhatóság, hatékonyság, sokoldalúság), másrészt továbbra is kiváló eredményeket ér el a teljesítmény, az erő és az ellenálló képesség terén is.

 [/box]

 

JÁRMŰ RÉSZLETES MŰSZAKI LEÍRÁSA

IVECO Daily 35S17V 3.0 diesel motorral, FURGON

Szimpla hátsó kerekes kivitel, 3 személyes változat, 1900mm raktér magasság, 4680mm raktérszélesség, 16m3

Motor:  4 hengeres TDI Common Rail DOHC 16V, EGR+SCR

Emisszió érték:  EuroV +

Hengerűrtartalom:  2999 cm3

Sebességváltó:    8 fokozatú automata váltó

Max. teljesítmény:    170 LE

Felszereltség :

ESP 9 funkciói:

ABS (Anti-Lock Braking System) blokkolásgátló: megakadályozza a kerekek blokkolását fékezés közben

EBD (Electronic Brakeforce Distribution) elektronikus fékerő elosztás: elosztja a fékerőt az első és a hátsó tengely között

ASR (Anti Slip Regulator) kipörgésgátló: a motorra és a fékre hat megelőzve a hajtott kerekek kipörgését.

MSR (Motor Schleppmomenten Regelung) motorfék-szabályzó: a motor fordulatszámára hat megakadályozva a megcsúszást előidéző magas motorfék nyomatékot gázelvételkor, visszakapcsoláskor.

ESP (Electronic Stability Program) elektronikus menetstabilizáló: minden kereket külön fékez, és a motor fordulatszámátis csökkenti, ha instabillá válik a jármű.

HBA (Hydraulic Brake Assist) hidraulikus fékaszisztens: vészfékezés érzékelésekor megemeli a féknyomást.

Hill Holder visszagurulás-gátló: Segíti az emelkedőn való elindulást, fennartja a féknyomást megtartva a járművet elinduláskor.

LAC (Load Adaptive Control) adaptív terhelésvezérlő: érzékeli a hosszirányú súlyelosztást.

TSM (Trailer Sway Mitigation) pótkocsi stabilizátor: érzékeli a vontatmány jelenlétét és úgy változtatja meg a menetstabilitás fenntartásának stratégiáját, hogy ne befolyásolja negatívan a vontató-vontatmány rendszer dinamikáját

HRB (Hydraulic Rear Wheel Boost) hidraulikus hátsókerék-rásegítés: vészfékezéskor jobban megnöveli a hátsó kerekekre ható fékerőt a rövidebb fékút érdekében

HFC (Hydraulic Fading Compensation) hidraulikus fékerő csökkenés-kompenzáció: A rendszer képes érzékelni a fékerő gyengülését és egészen az ABS megszólalási határáig növelni a féknyomást.

RMI&ROM (Roll Movement Intervention & Roll Over Mitigation) borulásmegelőző és boruláscsökkentő rendszerek: mérsékli a borulásveszélyt túl dinamikus vezetési helyzetekben, mint például kikerülési manővereknél de a statikusabb helyzeteknél, mint például az egyre szűkülő kanyaríveken is beavatkozik a borulás megelőzésének érdekében.

  • szervokormány, állítható kormányoszlop
  • 3 irányban állítható vezető ülés, dupla utasülés
  • kulcsba épített indításgátló, gyári központi zár
  • fordulatszámmérő
  • rádió előkészítés hangszórókkal, színezett, hővédő üvegezés
  • fűthető, elektromosan állítható külső tükrök
  • tükörházba integrált oldal irányjelző és rádióantenna
  • 110Ah Akkumulátor
  • 70 literes üzemanyagtartály
  • tárcsafékek elöl – hátul
  • szimpla hátsó kerék
  • első – és hátsó sárvédő gumik
  • középső kipufogó
  • elektromos ablakemelők
  • nappali fény
  • tolató hangjelzés
  • kerékkitámasztó ékek, elakadásjelző háromszög, hátsó hídáttétel: 3,6
  • pollenszűrő

Az autó ára:  26 864 EUR + Áfa azaz a ( 310 HUF/EUR ) 8 324 840 Ft + Áfa

                                                               

 

Ti hány csillaggal jutalmaznátok az Iveco Daily Hi-Matic áruszállítót? 

 

A következő tesztek is érdekelhetnek....

Régebbi tesztek